Új jelszó kérése

Tűzés A-tól Z-ig

2016.11.03 16:22
Na és mivel varrjak?

Ez egy nagyon kényes téma, amit most boncolgatni fogok, mert igencsak pénztárca függő.

30.000 Ft-tól a csillagos égig tart a gépek ára és az árával együtt a tudásuk is emelkedik.  

Az oktatásaimon látottak,  illetve saját tapasztalataim alapján tudok tanácsot adni a gépek beállításával kapcsolatban.

Első és egyik legfontosabb a tűzésnél, hogy az alsó anyagtovábbítót ki kell iktatni. Erre azért van szükség, mert a tűzésnél mi mozgatjuk az anyagot. Az újabb fajta gépeknél külön gombbal tudjuk lesüllyeszteni. Láttam olyan gépet ahol egy műanyag lapot pattintanak be az anyagtovábbító fölé, ez is tökéletes megoldás. Ha semmi mód nincsen rá, jöhet MacGyver csodafegyvere, a szigetelő szalag :) Egy dologra kell vigyázni, ha felpöndörödik, akkor cserélni kell, különben hozzáragad az anyag.

Ezen a képen le van süllyesztve

A tű

Tapasztalatom szerint tűzni vastagabb tűvel érdemes, mint varrni. Ez persze nincs kőbe vésve, de ha azzal kínlódsz, hogy alul a cérna folyton csomósodik, tegyél be egy 90-es tűt, lehet, hogy ez a problémád megoldódik. Farmer anyagokhoz a 110-es tű is jó lehet. Pamutokhoz (mivel nyúlnak) a sztreccs tű a jó, és ebből a fajtából is egy vastagabb, pl. 90-es.

Nem véletlen, hogy sok típusú tű van a piacon, használjuk őket funkciójuk szerint!

Tű csere: 2 - 3 munka után érdemes új tűt betenni, a fém fáradása és kopása miatt.

Olajozás: minden varrógép szereti a gondoskodást és igényli is. Az élettartamát hosszabbítjuk meg a rendszeres olajozással, de egyre figyeljünk, ne azonnal a munkadarabunkat tegyük alá, hanem egy rongydarabon varrjuk ki a felesleges olajat. Minden esetben varrógép olajat (műszerolajat) használjunk, a szilikon olajat TILOS, az étolajat pedig hagyjuk meg a rántott húsnak :)

Kép forrása: www.crb.hu/termekek/szabas-varras

Szál beállítások: ha azt tapasztaljuk, hogy alul hurkolódik a cérna, kicsit szorítani kell az alsó szál feszességén. A tűzésnél viszont a felső szál feszítőjét kicsit lazábbra kell engedni. Ez ha végig gondoljuk, elég logikus lépés, mert kevésbé szakadozik el, miközben „rángatjuk” alatta az anyagot. Ezzel a témával kapcsolatban az a legjobb tanácsom, hogy ki kell kísérletezni. Addig kell állítgatni, amíg nem lesz tökéletes.

A régi típusú gépek talpa csak egy sebességen tud működni. Ha kicsit, ha nagyon nyomod, ugyanakkora sebességgel varr. Ez okozhat problémát, illetve nehézséget a tűzésnél... Tanfolyamon mesélte egy foltos társ, hogy a régi talp tönkre ment és az új talp már fordulatszabályozós volt, így ha kicsit nyomta, akkor lassabban is tudott vele dolgozni. Ebben egy szakember biztosan tud segíteni!

A BSR már a pénztárca függő kategória. A Bernina cég fejlesztette ki, ez egy öltésfigyelő rendszer. A lényege, hogy tűzés közben bármilyen sebességgel mozgatjuk a munkát, minden öltés egyforma nagyságú lesz. Hatalmas könnyebbség, ellenben elég húzós azoknak a gépeknek az ára, amikhez ez csatlakoztatható.

Ami biztos, egy jó varrógép egy életen át kiszolgál bennünket.

A cérnák

Hááát iszonyatos választék van belőlük... ember legyen a talpán aki rögtön azt veszi le a polcról ami beválik :)

A legtöbb esetben a helyi rövidáru bolt választékában meg fogjuk találni a nekünk megfelelőt.

Nem fogok „cérna tanulmányt” írni, nem is tudnék, mert nem vagyok a téma szakértője, így ismét a saját tapasztalataimra támaszkodva azokról a cérnákról írok, amiket én használok és jó szívvel ajánlok.

Nekem alsó szálnak a Trojalock és a Moon márka vált be. Ezek poliészterből készülnek, erősek, megbízható márkák.

 

     Kép forrása: www.naehwelt-flach.de/                          Kép forrása: www.crb.hu

Próbálkoztam olcsóbb cérnákkal, de a gépem nem szerette... folyton szaggatta, összegubancolta én meg a hajamat téptem :) „Adjuk meg a császárnak, ami a császáré”, azóta használom ezt a két márkát és semmi gondom nincs velük. Így nem tudok véleményt írni a többi cérna márkáról.

Akinek van ötlete, bevált márkája, az ossza meg velünk! :)

Felső szálnak viszont a gépi hímzéshez használt cérnákat ajánlom. Főleg azért, mert egy kicsit rugalmasak, emiatt nehezebben szakadnak el és mivel selyemfényűek, kiragyognak az anyagból. Hatalmas a választék, vannak színátmenetes, sötétben világító, neon színek, kis és nagy kiszerelésűek (egészen 5000m-ig). Nagyon sokféle márka létezik: Rheingold, Isacord, Isafil, Mettler, Amann, Tridalia, Sulky, Gunold. Na most hirtelen ezeket szedtem össze a polcomról :) Mindent nagyon szívesen ajánlom.  

 

Rheingold cérna                                                               Sulky fémszál

Kép forrása: www.vacsewcenter.com                                   Kép forrása: http://www.ebay.co.uk/

 

Mettler metál fényű hímző cérna                                        Gunold hímző cérna

Kép forrása: www.meissnersewing.com                              Kép forrása: www.gs-ukdirect.com

Fémszál használata: speciális tű kell hozzá, aminek kicsit kerekebb a tűbefűző része, hogy ne „nyiszálja” el a fémet. Akinek van szálvágó funkció a gépén, ebben az esetben mindenképp kapcsolja ki, mert a fémszál kiveszi a kés élét!  

TIPP: Az elöregedett cérnákat úgy tudjuk használhatóvá varázsolni, ha a cérnára minden irányból szilikon olajat csepegtetünk. Ezt követően nejlon zacsiba tesszük, pár nap elteltével a szilikon átjárja a szálakat, mélyen beivódik a rostokba és újra használhatóak lesznek az így kezelt cérnák.

Kérlek oszd meg velünk tapasztalataidat a géped beállításával, illetve a cérnákkal kapcsolatban!

A következő részben végre rátérünk a tűzés alapmintáira, remélem várod! :)

Webáruház készítés
Weboldalunk további használatával jóváhagyja a cookie-k használatát az adatvédelmi nyilatkozatban foglaltak szerint.