Új jelszó kérése
 
Tűzés A-tól Z-ig

Lássuk a "mumust"!

2016.10.04 19:46

Mi is a tűzés?

 

A tűzés nem csak díszítő elem, hanem az elkészült munka is ettől lesz elnyűhetetlen :)

 

 

 

A „nagyok” azt mondják, hogy a blokkok tervezése mellett rögtön annak tűzését is tervezni kell, ettől válik a patchwork quilt-é.  

 

Tűzés előtt és után

 

A tűzés évszázadok óta létező díszítő elem, Japánban Sashiko-nak hívják, Olaszországban Trapunto-nak, Franciaországban Boutis-nak. Több mindenben eltérnek egymástól, de az alap ugynaz. Kézzel történik, funkcionális és díszítő elem is egyben.

 

Sorra veszünk pár tűzési technikát:

 

kézi tűzés nagyon időigényes, éppen emiatt kevesebbet használják a foltvarrók, de feltétlen meg kell vele ismerkedni, mert gyönyörű! Valamint vannak olyan minták, amiket általában kézzel tűznek, pl.: nagymama virágos kertje. Aki kézzel varr, általában kézzel is tűz. A nemezelt munkáimnál én is előszeretettel tűzök kézzel, emellett a modern munkáknál a kézi tűzés újra reneszánszát éli.

 

Kézi tűzés (kép forrása:https://www.flickr.com/photos/23599965@N05/5973338124/in/photostream)

 

Trapunto: hagyományosan kézi tűzési módszer, de napjainkban már géppel is történik. Nagyon komoly tervezés előzi meg a munkát. Különféle mértani formák, állatok, növényvilágból kiragadott formákat alakítanak ki a tervezés során.

Készítése hagyományosan: Két réteg anyagot tűzünk össze a kirajzolt minta alapján, a köztes részeket nagyon sűrű tűzéssel rögzítjük. Majd a hátoldalon apró pici vágásokon keresztül kitömjük a mintákat. Utána kézi öltéssel a vágásokat eltüntetjük.

Manapság a fedlapot és a flízt géppel a minta alapján megtűzzük, majd ollóval a köztes részekről kivágjuk a flízt. Ezután egy újabb réteg flízt és a hátlapot fogjuk össze a fedlappal, és a minták közötti részt tűzzük le apró, sűrű öltésekkel. A dupla réteg miatt a tervezett minta gyönyörűen kiemelkedik.  

 

Trapunto (kép forrása: https://warmcompany.com/)

Hogy hazai példát is hozzak a trapunto technikára, Bayer Erika aki elvégezte az Online Tűzés Tanfolyamot, a következő "vizsgamunkával" kápráztatott el :) Erika a hagyományos verziót választotta és kézzel "tömte ki" a mintákat.

Boutis: Franciaországban volt díszítő elem, pl: ruháknál alkalmazták előszeretettel. Egy igazi boutis technikával készült tárgynak mindkét oldala teljesen egyforma. Ez hogy lehet? Először a 2 réteg anyagot tűzéssel rögzítik, illetve a tűzés adja meg a későbbi formát. Ezt követően egy hosszú tű segítségével pamut szálakkal tömik ki a mintákat, ami ennek hatására kidomborodik. Majd a tű hegyével visszaigazgatják a szálakat és az első mosást követően teljesen eltűnnek az esetleges lyukak.  

Ebben a videóban jól látszik, hogyan készül a boutis: 

https://www.youtube.com/watch?v=rboB75DcGDM

 

Boutis (kép forrása: http://credoboutis.canalblog.com/)

 

Szasikó: A hagyományos szasikó többnyire indigókék és fehér. Japánban terjedt el, de tájegységenként eltérő lehet. Egy császári rendelet szabályának köszönhető, hogy az alacsonyabb osztályba tartozók nem hordhattak nagy mintás, élénk színű ruhákat. Japán indigó cserjével színezték az anyagokat, manapság már szintetikusan festik. 2-3 réteget öltöttek össze szasikóval, hogy melegebbek legyenek az öltözetek. Szintén rendeletben volt szabályozva, hogy egy minta nem lehetett vastagabb, mint egy szalmaszál és nagyobb, mint egy rizsszem. 

 

 

Szasikó (kép forrása: http://embroidery.about.com/od/Embroidery-Patterns-Projects/tp/Sashiko-Patterns-And-Information.htm)

 

Whole cloth: A szó jelentése: teljes anyag. Azt nevezzük whole cloth-nak, amikor csak a tűzés a díszítő eleme a munkának. Általában fehér vagy nyers színű vászon az anyaguk, rendszerint az anyag színével megegyező cérnával tűzik. Az ilyen munkák mindig tervezettek, esetenként több napon át tart amíg kirajzolják a teljes mintát.

Nekem egy ilyen munka volt a szerelem első látásra, számomra ez a darab az, ami illik egy modern és egy teljesen hagyományos környezetbe is, valamint tökéletes nászajándék :)

 

A 2015-ös Pécsi Országos kiállításon a zsűri különdíját kaptam a whole cloth munkámra

 

Számomra az árokban tűzés, csak „elmismásolása” a tűzésnek, hiszen nem kevés energia megcsinálni, mégis csak az a célja, hogy összefogja a 3 réteget. Így viszont a köztes, nem megtűzött részek lebegnek, lógnak, gyűrődnek. Mutatósabbá, szebbé tehetjük a munkát kicsivel több energiával, ha pl. hullámvonalakat teszünk a blokkokba vagy egyszerűen megkukacoljuk.

A talp szélesen tűzés egy fél fokkal jobb (az árok mellett mindkét oldalról talpszélesen tűzés).

 

A gépi tűzés minták száma szinte végtelen, nézd csak végig Pinterest-en a képeket. A legfontosabb kérdés, hogy mennyire sűrűn szeretnénk tűzni. Egy táskánál, faliképnél jobb a sűrű tűzés, mert tartást ad. Amerikában az ágytakarót használják paplannak is, ha Neked is ez a célod, akkor elég lazán megtűzni, mert így puha marad. Ezzel szemben egy sűrűn, díszesen megtűzött ágytakarót sokkal könnyebb egy mozdulattal felteríteni az ágyra. :)  

 

Gépi tűzéssel készült takaró

 

Szintén gépi tűzéssel készült

 

A teljesség igénye nélkül most erről a pár tűzési techinkáról olvashattál. 

A későbbiekben a szabad gépi tűzés csínját-bínját sajátíthatjátok el Ti is, jövőhéten a "szendvics" összeállításáról és megfelelő rögzítéséről lesz szó.

 

További szép napot kívánunk!

Era és Andi

 

 

Webáruház készítés