Tűzés A-tól Z-ig

Tűzés elő- és felkészülés

2020.10.13 10:22

Nagyon sok olyan dolog van ami segít bennünket, hogy könnyebben, jobban tűzzünk és vannak amik kifejezetten hátráltatnak. Amiről most NEM lesz szó, azok a varrógép beállítások. Egyfelől erről már írtam általánosságban, ezt annyira gépe válogatja... Másfelől nem csak ez az ami befolyásol(hat)ja a munkánkat.

Külső körülményekről fogok írni. Kérlek ne gondold, hogy "hú, ha itt még ezzel is foglalkozni kell, akkor a tűzés biztos nagyon nehéz, bele se fogok..."! Az az igazság, hogy most semmi ördögtől valót nem fogsz olvasni, csak az ember hajlamos elfeledkezni dolgokról és ezekre szeretnék rávilágítani. Sőt! Azért írok ezekről, hogy később már ne is kelljen velük foglalkoznod! Nem túl misztikfikálni szeretném ezt az egész tűzés témakört, hanem pont leegyszerűsíteni azzal, hogy ne ezekre kelljen figyelned.

Évek óta tűzök, de szerintem ezt tudod :) Eleinte egy kis Janome gépen, aztán hosszúkaroson, de manapság is sokat használom az asztali gépemet. Egy csomó apró dolgokra jöttem rá menet közben, ahogy figyeltem magam. Aztán Andi lányom is elkezdett tűzni tanulni, elkezdtem tanfolyamokat tartani (amikor már mertem) és hihetetlen sok apró, de annál fontosabb dolgot vettem észre, amit most szeretnék összefoglalni Neked. Sok olyan lesz benne, ami a varráshoz is szükséges feltétel, vagy akkor ha ülő munkát végzel.

Nézzük mikre érdemes odafigyelni tűzés előtt, alatt, közben: (nem fontossági sorrendben)

1. Egyensúly, sebesség, gyakorlás

Na jó, mégiscsak ez a legfontosabb :) Minden további pont amiről szó lesz, ennek könnyítéséhez, támogatásához járul hozzá.

Meg kell megtalálnod azt az egyensúlyt abban, hogy a pedált milyen sebességgel nyomod a kézmozgásodnak megfelelően. Azt figyeltem meg magunkon és a tanfolyamokon is, hogy időnként túlságosan koncentrálunk a kívánt tűzésmintára és már gondolatban a következő ívnél járunk. Emiatt aztán hajlamosak vagyunk arra, hogy a kezünk gyorsabban mozogjon, mint ahogyan a varratok az anyagra kerülnek és máris megjelent az alsószál felül vagy nagyobbat rántunk az anyagon, gyűrődik, nyomódik stb. Javaslat, hogy ne kapkodj! Ehhez rutin kell, tudni azt hogy mi lesz a következő minta, következő ív, toll, bármi. Szóval a lényeg, hogy gyakorolni kell :)

Kezdő tűzők majdnem mindig lassan tűznek, sok esetben éppen csak lépeget a varrógép, nem is csoda ha egy picivel is nagyobb mozdulatot tesznek, akkor máris előfordul valami gikszer. Ha az ember még nem biztos a dolgában, akkor varr/tűz lassan és ez teljesen normális. Szintén tapasztalat, hogy ha gyorsabban, nagyobb lendülettel tűzünk, akkor kevésbé jelentkeznek problémák. A normál varrási sebességhez képest kb. félsebesség jó tempó tűzéshez.

 

2. Irányító kéz

Nem is olyan régen egy Finnországban élő magyar hölgy látogatott el hozzám, alap tűzés tanfolyamra szeretett volna jönni, de akkoriban nem szerveztünk, így magánórát vett. :) Egészen más volt így, hogy csak rá kellett figyelnem. Beszélgettünk előtte és kiderült, hogy jobb kezes. Viszont ahogy tűzött azt vettem észre, hogy mindig a bal kezével tol vagy ránt nagyobbakat a szendvicsen. Valójában a hölgy rejtett balkezes volt, mint ahogy megannyian a 40-60 éves korosztályban, köztük én is. Mindig csak azt hallgattam az iskolában, hogy a "szép" kezeddel írj. És írtam is. De pl. labdát bal kézzel dobtam, bal lábbal rúgtam. Amire kifejezetten tanítottak (pl. írás, evés), ott megtanultam a szép kezemmel, de minden más helyzetben a bal kezem dominált, ezt használtam automatikusan. A hölgy is így volt ezzel :) Szerencsére mostmár nem nyomják el a balkezes gyerekeket.

Figyeld meg magad és lesd meg melyik kezed irányít. 

Igazából persze nem az számít, hogy a jobb vagy a bal kezed az irányító, ami fontos, hogy tudd melyik az! 

3. Helyes testtartás

Biztosan senki nem vitatkozna velem, ha azt mondanám, hogy írtó fontos! Erre mindig oda kellene figyelni, nem csak tűzésnél, varrásnál és ülő munkánál. Súlyos egészségi problémákat okozhat ha nem jó a testtartásunk.

Kezdő tűzőkről írok, mert őket láttam és tanítottam, de biztosan így van ez kezdő varrókkal is. A magabiztosság hiánya azt eredményezi, hogy közelebbről akarjuk látni amit csinálunk. Görnyedünk, hajolunk, aztán fáj a hátunk, derekunk, nyakunk, mindenünk. Ennek az ég világon semmi értelme, de ösztönösen jön, így elég nehéz leküzdeni.

Andi lányommal próbáltuk rekonstruálni a helytelen és a helyes testtartást.

ROSSZ, mert előrehajol, odagörnyed a géphez, felhúzza a vállait, merevenés görcsösen ül. Oldalról is nagyon jól látszik, hogy mennyire nem kényelmes ez a pozíció, annyira megfeszül, hogy az anyagot nem tudnám kiszedni a kezei közül.
HELYES pozíció, mert szépen kihúzza magát, nem görcsöl, nem feszül rá. Lazák a vállai is, nem húzta fel őket a füléhez.

 

Nem jó az sem, ha totál odahajolsz, de az sem ha átesel a ló túloldalára és mereven kihúzod magad. Az arany középút lesz a befutó.

4. Asztal, szék és kényelem 

Még egy nagyon fontos dolog látszik a legutolsó képen, mikor Andi helyes testtartását oldalról fényképeztem. Neki bizony alacsony ez az asztal és ha ilyen szépen odafigyel arra, hogyan ül, akkor bizony eléggé messzire kerül a munkától, ami nem kényelmes számára és nem biztos, hogy szépen fog tudni tűzni. A varrógépet én sokkal többet használom, az én magasságomhoz lett beállítva. 

Sarokba állított kis tűző sarkom :) Állítható a magassága Egy asztalnyi felületem van a munka eligazgatásához, ami nagy segítség

Varrógépcentrumban beszerezhető és elérhető áron van!

 

Az sem jó, ha túl alacsony és az sem, ha túl magas az asztalod. Vagyis nem is igazán asztal magassága a mérvadó, hanem ha még arra ráteszed a varrógépet, akkor úgy már lehet túl magas neked és emiatt túlságosan ki kell húznod magad ami kényelmetlen. Mivel sem a varrás, sem a tűzés nem 2 perces munka, kell a kényelem, hogy ne gémberedj el teljesen. Rakhatsz magad alá párnát, ez is tökéletes megoldás.

A szék is fontos. A Bernina cég készít asztali gépekhez széket, ami kifejezetten a hosszú ideig tartó varráshoz, tűzéshez lett kialakítva. Optimális keménységű ülés, oldalt magasított peremmel, ami szépen tartja a combokat, ezenkívül az ég világon minden állítható és dönthető rajta, így bárki "személyre szabhatja".

Ugye milyen szép? Az ára is, 500 dollár körül már lehet is kapni.

Természetesen nem kell ilyen szék, csak érdekességként mutattam, ami viszont fontos, hogy stabil legyen, lehetőleg puha üléssel. Én egy 9000 Ft-os Ikeás széket használok erre a célra 2 párnával, már évek óta bírja a strapát.

Derékfájósoknak és akiknek a sok ülés miatt szokott fájni a farkcsontjuk, szívesen ajánlom a jóga labdát, másnévnen fitness labda vagy gimnasztika labda. Többféle méretben kapható, hogy mindenki megtalálhassa az optimálisat. Csodákra képes, mert mivel konkrétan egy jó nagy labdán ülsz, leveszi a terhelést a derék és farkcsont részről. Továbbá muszáj vagy benne valamelyest egyenesen ülni, ami a helyes testtartás miatt is nagyon fontos. Lehet hozzá kapni stabil tartó karikát is, de akár labda tartó széket is, így nem kell attól félned, hogy legurulsz róla. Ezek helyett tökéletes a habszivacsból készült rúd is, amit úszáshoz használnak leginkább, imádom a másik nevét: vízi nudli :D

Fitness labda taró karikával és gumiszalggal - kettő az egyben, még tornázhatsz is pihenés gyanánt :) Labda tartó szék, ami szerintem elég viccesen néz ki :) Ez pedig a polifoam rúd, amit 

 

Szintén még a kényelem témaköréhez kapcsolódik, hogy miben vagy amikor varrsz/tűzöl. Mondanom sem kell, hogy túl passzos ruhában nem kényelmes, mert elnyom, bevág stb., de túl bő pólóban sem, mert akadályozhat a nagy lebernyeg. Cipőben, zokniban vagy mezitláb? A lényeg, hogy kényelmes legyen. Én belebújós klupma-szerű gumipapucsban szoktam varrni és tűzni is (Crocs), de tanfolyamaimon szerintem már mindent láttam, volt aki zokni nélkül mezítláb, zokniban, sportcipőben, topánkában amit csak varráshoz használ.

5. Kesztyű vagy kézkrém

A kesztyű segíthet arra koncentrálni, hogy hogyan mozgatod a munkát ahelyett, hogy arra kellene figyelned mennyire nyomod, húzod-vonod a gép alatt. Azt vettem észre, illetve több foltos társunktól is hallottam, hogy kesztyű nélkül sokkal több enegriába telik megtartani egy nagyobb méretű munkát a gép alatt, mint kesztyűvel. Könnyebben lecsúszik vagy inkább megcsúszik a kéz a rétegeken ahogy odanyomom az asztalhoz és emiatt könnyen el lehet veszíteni az irányítást felette és már jönnek is az össze-vissza öltéshosszak.

Milyen a jó kesztyű? Méretben pont jó, ne szorítson és ne is lötyögjön. Kertészkesztyűkön például vannak kicsi tapadókorongok, ezeknek nagy hasznát veheted. De a patikákban kapható púdementes gumikesztyű is jó lehet. 

Amit én gyakran használok az egy sima egyszerű kézkrém. Ahogy bekenem vele a kezem egy picit tapadós lesz és ez pont elég. Nem maszatolja össze az anyagot, annyi nem kell belőle, mindig csak egy kicsi.

6. Jó fényviszonyok

Nem is részletezném nagyon, ha vakoskodsz ahelyett, hogy a tűzésre tudnál koncentrálni akkor ezzel fog elmenni az energiád. Az asztalomról készült képen láthatod, hogy a nagy villany is ég, valamint a gép lámpája és még egy lámpa segít nekem (plusz a szemüvegem), hogy jól lássak.

7. Rajzolás

Számtalanszor említettem már, hogy én milyen sokat rajzoltam mielőtt egyáltalán elkezdtem volna tűzni. Mostanában is sokszor rajzolással gyakorlom be a tűzni kívánt mintát.

Zsófi lányom volt jobb agyféltekés rajz tanfolyamon. Azzal kezdődött, hogy le kellett rajzolniuk saját magukat, majd a tanfolyam végén újra önarcképet kellett készíteni. 

Mutatom:


Elég jól sikerült az önarcképe, mit gondolsz? Elképesztő fejlődés van a két rajz között!!! Pedig egy 2 napos tanfolyam alatt nem lehet megtanulni rajzolni, de akkor mégis hogyan?

Az agyunk racionális része egyszerűen nem engedi, hogy a kreativitásunk felszínre törjön, mert ő akar irányítani. A megoldás az, hogy ki kell kapcsolnunk. Nekik a tanfolyamon pl. végtelenség jelet kellett rajzolgatniuk jó sokszor. A sok ismétlődő minta hatására a racionális agyunk unatkozik és nem foglalkozik azzal, hogy valójában mit is csinálunk. Ezt kihasználva a kreativitásunk szárnyra kap. 

8. Bor

Naaa végre valami jó hír, igaz? Na de hogy segíthet a bor a tűzésben? 

A mi családunkban nem szokás a borozás, sörözés és társai, rendkívül keveset "iszunk". Emaitt ha 1-2 korty bort megiszok, akkor azonnal ellazulok :) 

A lazaság pedig jó! Nem lesz rágörcsölés, nekifeszülés de még a helyes testtartásnál is a lazaságra kell figyelni, ha ebben segíthet az a kis borocska, akkor hajrá! :) Még az orvosok is azt mondják, hogy kifejezetten egészséges a vörösbor kis mértékben. 

9. Fáradtság

Hajlamosak vagyunk "még akkor is befejezem, mielőtt lefekszem aludni" üzemmódban is varrni/tűzni. Mondanom sem kell, hogy ilyenkor erősödik az odanemfigyelés és már nagyobb a hibázás lehetősége, a hibák pedig elvehetik a kedved. Ami számomra a legbosszantóbb, hogy utána hosszú ideig tart kibontani azt amit amúgy pár perc alatt készítettem. Nyugodtan tedd félre, megvár :) 

Az sem szerencsés, ha nem nyugodt körülmények között tűzöl. Ha közben rohangálni kell kevergetni a bablevest, vagy ha az unoka a kutya fülét húzza újra és menni kell rendet tenni, akkor ez nem a Te időd. 

Próbálj nyugodt körülményeket termeteni főleg eleinte, amikor még nagyon a gyakorló fázisban vagy. Később, ha már rutinból mennek a minták, akkor talán annyira nem zavaróak ezek a külső körülmények.

Még nagyon sok dolog van, ami befolyásol(hat)ja a tűzésedet, ezekről már többnyire írtam cikket (kattints a linkre és olvasd el ezeket is.

1. JÓL rögzíteni a szendvicset

2. Középről indítani a tűzést

3.  (a következőkről is itt olvashatsz)

4. Cérna 

5. Szálfeszesség beállítások

6. BSR, öltéshossz szabályozó

Bízom benne, hogy találtál hasznos információkat ebben az összefoglalóban!

Sok szép tűzést kívánok Neked, legyen szép napod!

Era