Új jelszó kérése
 
Tűzés A-tól Z-ig

Tűzés tippek összefoglaló

2017.04.18 09:43

A Facebook oldalunkon sokan olvastátok a Tűzés Tippeket, de tudom, hogy nincs fent mindenki a "nagy közösségi hálón", meg amúgy is könnyebb egyben elolvasni, így összegyűjtöttem mindet egy csokorba. 

1. Tűzés tipp: Első és legfontosabb, hogy rajzolj sokat! Az alapminták (vagy bármilyen minta) rajzolásával elsajátíthatod pl.: a kukacok, kavicsok ívét és hogy a kavics, tényleg kavics legyen. Emellett a menekülőutakat is begyakorolhatod, hiszen nem túl szerencsés, ha beszorítod magad :) Összeállítottunk Neked egy 12 alapmintából álló gyűjteményt, melyet ide kattintva tudsz letölteni.
Csak annyi a dolgod, hogy kinyomtatod és rajzolsz :)

 

 

2. Tűzés tipp: A szendvics megfelelő rögzítése már félsiker! Nagyon sok mindent használhatsz: gombostű, biztosítótű, ragasztó spray, fércelés, egy vagy két oldalon ragasztós flíz, belövő szál...stb. Szinte mindegyik verziónak van előnye és hátránya is, én a belövő szálra esküszöm. Kattints ide és bővebben olvashatsz a különböző rögzítési lehetőségekről.

          

3. Tűzés tipp: Gyakorláshoz válassz egyszínű anyagot és eltérő színű cérnát. Így rögtön látni fogod, hogy ha esetleg elcsúsztál, illetve nagyszerűen figyelemmel tudod kísérni a fejlődésed! Nem kell túl nagy darabokon gyakorolni, maximum 40*40cm-es szendvics bőven elég, de azt töltsd ki teljesen!
Mondanom sem kell, de nem érdemes rögtön egy gondosan elkészített munkán gyakorolni...bár lehet bontani, de... 
A képen Andi lányom gyakorlása látható, a rózsaszín anyagon fehér cérna jó választás volt, látványos a gyakorlás eredménye.

 

4. Tűzés tipp: Érdemes vastagabb tűt használni tűzéshez, mint varráshoz. Ennek az az oka, hogy itt mát több réteget kell „átvarrni” és a vékonyabb tű eredményezheti, hogy alul hurkolódik a cérna. Ez meg beakadhat és akkor már csőstül jön a baj... 
A Tűzés A-tól Z-ig hírlevél sorozatunkban "Na és mivel varrjak?" című részében bővebben olvashatsz erről a témáról.

 

5. Tűzés tipp: Szál beállítások tekintetében sajnos nincs tuti tippem, mert nem ismerek minden varrógépet... a tanfolyamokon viszont azt tapasztaltam (varrógéptől függetlenül), hogy ha alul hurkolódik a cérna, akkor a felső szál túl laza, ezt kell feszíteni. Ha felül hurkolódik, akkor 2 lehetőség van: vagy az alsó szálon kell feszíteni, vagy az felsőn lazítani. De az a tapasztalat, hogy ha varrásnál jól működik a normál beállítás, akkor tűzéshez csak a felső szálon kell lazítani. Azt szoktam mondani, hogy addig állítgasd a varrógéped amíg ki nem tapasztaltad, hogy melyik beállítás a legjobb. A cél az, hogy a tűzés a munka mindkét oldalán ugyanúgy nézzen ki. A képen azt láthatod, hogy miket szeretnénk elkerülni :)

Itt pl. a felső volt túl laza, ezen kellett feszíteni

 

6.Tűzés tipp: Ülj lazán és időnként vegyél levegőt! Múltkor Andi lányom gyakorolta a tűzést és rajta figyeltem meg, hogy szó szerint „ráfeszült” a varrógépre. A vállait görcsösen tartotta, sőt az egész teste görcsös volt, még levegőt is alig vett. Hát így nagyon nehéz... A lényeg, hogy kényelmesen ülj, ne húzd fel a vállaid, hanem engedd le. A görcsösség azt eredményezi, hogy az ívek már inkább szögletesek és ugyan ki látott már szögletes kukacolást? :) Gyakran a nagy munka közben elfelejtkezünk az alapvető szükségletekről, mint pl. az ivás. Készíts magad mellé egy üveg vizet és ahányszor csak ránézel igyál egy pár kortyot. Ha van otthon fitnesz labdád, akkor ülj azon! Ha nem a megfelelő testhelyzetben ülsz rajta, akkor úgyis leesel :)

 

Az előkészületeken már túl vagy, ott ülsz (lazán! nem görcsösen :) ) a varrógép előtt, már alig várod az első öltéseket. De honnan is kellene indítani?
Most következzen a 7. Tűzés tipp! A tűzést mindig középről indítsd! Ennek az az oka, hogy bármennyire is rögzítettük a szendvicset, tűzés közben mindig alakul, formálódik az anyag. A tűzendő területet érdemes gondolatban négyzetekre felosztani és e szerint tűzni. 
Bövebben olvashatsz erről a "Kezdjük a tűzést" című részben.

 

8. Tűzés tipp: Kapcsolódik a tegnapi okossághoz, de mégis külön kiemelem, mert fontos! 
Ne tűzd körbe a tűzendő területet! 
Tűzés közben nagy eséllyel (függ az anyag minőségétől, ha műszálas, akkor tuti), hogy formálódik a szendvics és ha körbe tűzöd, akkor nem fogod tudni kisimogatni az esetleges gyűrődéseket. A körbe tűzés eredményezhet puklikat, gyűrődéseket és elcsúszásokat is.

 

9. Tűzés tipp: Az anyagot ne forgasd tűzés közben, próbáld meg csak mozgatni a varrógép alatt. Ezért fontos, hogy rajzolással begyakoroljuk a mintákat (a füzetet sem forgatjuk a rajzolás közben). 

 

10. Tűzés tipp: Ne add fel! Mondjuk ez nem tipp, hanem tanács! :) Nem sikerült elsőre? Na és akkor mi van?

 

 

11. Tűzés tipp: Jó minőségű vásznakkal dolgozz! A kevert szálas vászon ritkább szövésű felületén átbújnak a flíz szálai és így olyan, mintha mindig szöszös lenne.

 

 

12. Tűzés tipp: Első és egyik legfontosabb a tűzésnél, hogy az alsó anyagtovábbítót ki kell iktatni. Erre azért van szükség, mert a tűzésnél mi mozgatjuk az anyagot. Az újabb fajta gépeknél külön gombbal tudjuk lesüllyeszteni. Láttam olyan gépet ahol egy műanyag lapot pattintanak be az anyagtovábbító fölé, ez is tökéletes megoldás. Ha semmi mód nincsen rá, jöhet MacGyver csodafegyvere, a szigetelő szalag :) Egy dologra kell vigyázni, ha felpöndörödik, akkor cserélni kell, különben hozzáragad az anyag. Ide kattintva bővebben olvashatsz a varrógép beállításokról, cérnákról, BSR-ről, varrógép olajozásáról.

 

13. Tűzés tipp: Olajozás: minden varrógép szereti a gondoskodást és igényli is. Az élettartamát hosszabbítjuk meg a rendszeres olajozással, de egyre figyeljünk, ne azonnal a munkadarabunkat tegyük alá, hanem egy rongydarabon varrjuk ki a felesleges olajat. Minden esetben varrógép olajat (műszerolajat) használjunk, a szilikon olajat TILOS, az étolajat pedig hagyjuk meg a rántott húsnak :)

 

14. Tűzés tipp: Nem annyira a tűzéshez kapcsolódó a tipp, de nagyon fontos! 
Még mielőtt bármibe is belekezdenék, pár szó az anyagokról. Nagyon nagyon nagyon fontos, hogy minden anyagot vásárlás után be KELL avatni!!!!!!!!!!!! Ennek több oka van: 
   1. az anyagokat a szállítás miatt különféle vegyszerekkel kezelik, gombásodás, penészedés, kártevők ellen. Ezek a szerek okozhatnak allergiát vagy bőrkiütést. Akkor is avassuk be, ha nem azonnal használjuk.
   2. sok anyagnak megy a színe, jártam úgy, hogy a piros rész befogta a fehéret... és dobhattam ki az egészet takarót :( 
   3. mosás során 5, de akár 10%-ot összemehetnek.

 

15. Tűzés tipp: ha elöregedett a cérna, ne dobd ki, van megoldás! Ha a cérna már szakad, akkor úgy tudjuk használhatóvá varázsolni, ha a cérnára minden irányból szilikon olajat csepegtetünk. Ezt követően nejlon zacsiba tesszük, pár nap elteltével a szilikon átjárja a szálakat, mélyen beivódik a rostokba és újra használhatóak lesznek az így kezelt cérnák. Saját tapasztalat!!!

 

16. Tűzés tipp: Töltőanyagokról egy pár szó: A töltőanyag kiválasztásánál a készülő darab funkcióját kell figyelembe venni: mire fogjuk használni, mekkora darab, kell e vasalni és/vagy mosni, mennyire domináljon a tűzés mintája, mennyire legyen időtálló, kell e, hogy tartása legyen vagy inkább puha maradjon. Rengeteg anyag közül választhatunk: ragasztós vetex , flíz, egy vagy két oldalon ragasztós flíz, szilikon golyó, darált szivacs, polisztirol gyöngy, gyapjúflíz...stb. Ide kattintva bővebben olvashatsz a különféle töltőanyagokról.

 

17. Tűzés tipp: vastagabb – 150, 200 gr-os flízt vasalással - gőzöléssel - lehet tömöríteni, így ezzel helyettesíthető a táskaflíz! Vasalásnál tegyél rá egy anyagot, különben elolvad.

 

18. Tűzés tipp: Kicsit visszakanyarodok a szendvicshez. Érdemes úgy összeállítani a szendvicset, hogy a fedlapnál kicsivel nagyobb legyen a flíz és még a flíznél is nagyobb legyen a hátlap. Azért fontos ez, mert így a legkönnyebb eligazgatni a rétegeket, illetve így a legkönnyebb rögzíteni is. A rögzítést célszerű a munkadarab közepéről kezdeni és onnan haladni a szélek felé, közben az anyagot folyamatosan kisimítva (ennek nagyobb darabok esetén lesz igazán kulcsszerepe).
Bővebben olvashatsz a szendvics megfelelő rögzítéséről itt.

 

19. Tűzés tipp: A tollak. Millió variáció. Imádom mindet! De hogy is készül? 2 -féle verzió van, mutatom lépésről lépésre: 
   1. Megtűzzük a toll gerincét és az utolsó tollat
   2. A gerinc vonalán visszamegyünk az elejére és megtűzzük az első tollat. (Itt fel is emelhetjük a varrógép talpát, nem muszáj visszafelé is megtűzni!)
   3. Majd a másodikat is.
   4. Ha készen van a toll egyik fele, ugyanazon a vonalon visszamegyünk az elejére. (Itt most én is felemeltem a gépet.)
   5. Öltünk egyet és az alsó szálat felhúzzuk. (így nem lesznek csomók a munkánk hátulján)
   6. És kezdjük is a toll másik felét, ugyanúgy, mint az elsőt.
   7. Kész is van! :) A képen lezártam a mintát ívekkel.
Kattints ide és válassz ki a kedvenc tollas tűzés mintádat.

 

 

 

 

Remélem hasznosnak találtad a tippeket és bízom benne, hogy ki fogod próbálni őket!

Szép napot és jó gyakorlást kívánok!

 

A Fairy Quilt csapata,

Era és Andi

Webáruház készítés